Deltagarinflytande
Folkhögskolan är en fri skolform som inte styrs av centralt formulerade läroplaner. Folkhögskolor har alltså möjlighet att fritt utforma kurser beträffande innehåll och arbetsformer. Denna frihet innebär att både lärare och deltagare har ansvar för val av arbetsformer och innehållet i kursen. Deltagarna har stor möjlighet att påverka sin studietid.
Skolan vill medverka till att alla deltagare är medskapande till sitt eget och sin grupps lärande, samt till skolans och till samhällets utveckling. Formerna för detta medskapande ser olika ut för olika deltagare och sammanhang. Skolan är öppen för att hitta fler och nya former för medskapande som passar deltagare, grupper, skolor och samhälle.
Det finns flera olika sätt att påverka studierna och verksamheten på skolan. Respektive klass eller linje har regelbundet avsatt tid för gemensamma diskussioner med den kursansvarige läraren. Här kan gruppen utvärdera sitt arbete och påverka planeringen. Linjemöten och linjeråd arrangeras regelbundet där klassens synpunkter tas upp och diskuteras. Internat-, mat-, biblioteks- och skolråd är andra instanser som skolan verkar för och ger utrymme för inflytande.
Skolan genomför planerade och förberedda individuella utvecklingssamtal. Syftet är att anpassa upplägg, mål med mera, utifrån varje studerande och att följa upp resultaten. Olika typer av avstämningar och utvärderingar, muntliga och skriftliga, genomförs under läsåret. Under läsåret, en gång på hösten och en gång på våren genomförs en webbaserad utvärdering via nätet. Den ligger till grund för avstämning och planering. Deltagarna har möjlighet att påverka kursens uppläggning och innehåll.